De coördinatie van beursdeelnames is een vertrouwde dienst van Belofloripa. Wij bemerken dat, zelfs in deze tijd van technologische ontwikkelingen en de dominantie van het internet, beursdeelnames maken een onmisbaar deel uit van de marketingstrategie van bedrijven. Zo wees onderzoek uit dat volgens 86% van de bedrijfsdirecteurs beursdeelnames het tweede meest efficiënte middel zijn om verkoop leads te genereren, na het bezitten van een eigen website.
Maar waarom zijn beursdeelnames zo’n gunstige marketing tool?
Hieronder sommen we even de voordelen op die gepaard kunnen gaan met een beursdeelname:
- Het uitwerken van het bedrijfsimago
- Het vinden van partners
- Een beeld krijgen van de doelmarkt
- Het genereren van leads
- Het werven van nieuwe klanten
- Nieuwe producten of diensten introduceren
- Het merk verder uitbouwen
- Media aandacht
- Het leren kennen van de klantenverwachtingen
- Rechtstreekse feedback
- Demonstratie van producten
- Persoonlijke ontmoetingen
- Prijzen en verkoopsvoorwaarden aftoetsen
- Kennismaken met concullega’s
Van alle beschikbare marketing tools bieden beursdeelnames met andere woorden het meest uitgebreide aanbod aan functies. Dankzij een beursdeelname kunnen bedrijven hun strategieën wat betreft communicatie, reclame, prijszetting, verkoopsvoorwaarden, distributie en productontwikkeling verder uitbouwen of waar nodig aanpassen en zich zo plaatsen binnen de markt.
Bovendien is er op de beurs plaats voor persoonlijke ontmoetingen die dialoog genereren. Zelfs de meest gesofisticeerde diensten zijn niet van dezelfde aard als deze persoonlijke ontmoetingen. Integendeel, gezien men al maar meer keuzes krijgt, is het belang van uitleg en persoonlijke begeleiding enkel gegroeid.
Beurzen bieden dus de unieke opportuniteit om het promoten van het bedrijfsimago te koppelen aan het bouwen van een vertrouwensband met (mogelijke) klanten en dit op grote schaal. Experten zijn het er dan ook over eens dat, ondanks de oplopende kosten van een beursdeelname, er geen gelijkaardige marketing tool bestaat dat een bedrijf met zoveel interessante partijen in contact brengt in zo’n beperkte tijd.
In het huidige beurslandschap merken we op dat bedrijven zich meer doelen stellen. Dit gaat uiteraard samen met een optimale beursvoorbereiding.
Hoe de juiste beursstrategie kiezen?
Een evenement en invulling kiezen die aansluit bij uw noden is de beste optie om uw doelen te bereiken. Hierbij komen veel verschillende aspecten kijken, gaande van aan welke beurs deel te nemen, welk publiek aan te spreken, welke marketingcampagnes op te zetten, tot het juiste personeel op de stand. Het is dus belangrijk om de verschillende criteria te evalueren alvorens tot een beslissing te komen. Deelnemen aan een beurs puur op basis van de aanwezigheid van concurrenten is niet de juiste beweegreden. Op voorhand moeten vragen gesteld worden: welk type beurs zal een meerwaarde bieden, welke producten of diensten wil u benadrukken, welke regio of doelpubliek wil u benaderen, etc.
Het opzetten van een marketingcampagne is een essentieel deel van de voorbereiding. Om nieuwe klanten aan te trekken of de bestaande relaties met klanten verder uit te bouwen, dienen deze voor aanvang van de beurs op de hoogte gebracht te worden via gerichte marketingcampagnes. Het doel is de partijen op voor hand te motiveren om uw stand te bezoeken.
Eén van de belangrijkste onderdelen van het planningsproces is het zetten van een budget. Bij een eerste beursdeelname is dit niet evident, maar bij volgende beurzen zal het budgetten inschatten reeds een stuk makkelijker zijn. Hier dient men specifiek rekening te houden met:
- Huur van de stand en nutsvoorzieningen
- Standenbouw en inrichting
- Marketingcampagne
- Logistiek & transport (in geval er producten tentoongesteld zullen worden)
- Personeels- en reiskosten
- Andere uitgaven
En dan succes?
Wanneer de beursdeelname erop zit, moet de analyse en opvolging ervan nog van start gaan. Enkel zo kan het succesniveau opgevolgd worden en bepaald worden of het bedrijf de vooropgestelde beursobjectieven bereikt heeft. Pas na het eindigen van de beurs en wanneer alle kosten toegewezen zijn, is het mogelijk om een eindanalyse te maken en de kosten tegenover de beoogde resultaten te plaatsen.
Het eindoordeel
Geen enkel andere marketing tool kan op dezelfde wijze gebruikt worden om het bedrijfsimago en de producten of diensten zo wijdverspreid te promoten via persoonlijke ontmoetingen. Beurzen zorgen daarnaast ook voor de parameters die een bedrijf nodig heeft om een verkoop georiënteerde strategie te implementeren. Ze tonen aan hoe de markt werkt en in de toekomst zal evolueren.
Een concreet voorbeeld
Lapauw International heeft sinds kort een vestiging in Brazilië en besloot dat een beursdeelname de ideale manier zou zijn om het bedrijf op de kaart te zetten en mogelijke prospects te ontmoeten. Hun deelname aan Hospitalar kondigt de start aan van hun marketingverhaal in Brazilië. De Consul van België in São Paulo, Charles Delogne, nam alvast een kijkje en zag dat het goed was.
Ook aan een internationale beurs deelnemen?
Wist u dat Belofloripa uw beursdeelname kan coördineren, organiseren en begeleiden? Van advies over het kiezen van een geschikte beurs voor uw producten of diensten, over het regelen van de stand, aanleveren van de goederen en het ontwikkelen van marketingacties tot de eindanalyse na afloop staan wij voor u klaar. Graag meer weten? Aarzel dan niet ons hier te contacteren.
Bron: AUMA