“Als je aandachtig kijkt, kan je bijna alle marktgeheimen toewijzen aan één enkele bron: een langetermijnperspectief.”
Bill Bonner
Winst maken in tijden van crisis
Hoewel de groeicijfers in Brazilië sinds 2015 over het algemeen niet langer de hoge toppen scheren van weleer, is het lang niet uitgesloten om een booming business te hebben binnen dit huidig economisch klimaat. Of dit succes een gevolg is van de economische shift of van een aangepaste strategie, het toont hoe dan ook aan dat men het concept ‘crisis’ niet mag veralgemeniseren.
Exportgerichte sectoren, zoals die van cellulose, textiel en schoenen, ondervinden de positieve gevolgen van de huidige wisselkoers. Er wordt dan ook voorspeld dat de textiel- en confectiesector met 5% zal groeien in 2016. Ook in de banksector kan men positieve cijfers onderscheiden. De resultaten van 2015 van de Braziliaanse bank Bradesco – een inkomstenstijging van 16,4% – wijzen erop dat de bank er goed voor staat, winstgevend is en over een sterk kapitaal beschikt. Uiteraard liggen er enkele uitdagingen in het verschiet, maar de hoge rentes in Brazilië zijn positief voor de spelers in de financiële sector. Braziliaanse banken zijn altijd veerkrachtig gebleken in ongunstige macro-economische milieus en dit lijkt momenteel niet te veranderen. Men neemt dan ook aan dat de Braziliaanse banken sterke inkomsten zullen blijven genereren als steunpilaren van de economie van het grootste land in Latijns-Amerika.
Andere sectoren passen dan weer hun marktstrategie aan om winstgevend te blijven. Een mooi voorbeeld hiervan is Samsung. Het bedrijf besliste namelijk om zich te focussen op hun hoogste en bijgevolg duurste gamma. De product manager in Brazilië, Roberto Soboll, laat weten zich zo te wapenen tegen de stijging van de Dollar ten opzichte van de Real – waardoor de lokale prijzen stijgen -, maar bevestigt ook de consumentenvraag naar deze hogere klasse producten. De toestellen die centraal staan zijn de A5 en A7 die vorig jaar in de markt werden geïntroduceerd voor BRL 1.500 en BRL 2.100 en nu verkocht worden voor BRL 2.200 en BRL 2.500. De consumentenwens voor geavanceerde toestellen werd ook bevestigd in een recente studie van Nielsen. Van de 125 miljoen Brazilianen die een mobiele telefoon bezitten, hebben er 76,1 miljoen een smartphone. Bovendien steeg de verkoop van smartphones met 48% in het 3e kwartaal van 2015 in vergelijking met het jaar voorheen. Gemiddeld worden de toestellen iets langer dan een jaar gebruikt.
Nederland, Italië, Frankrijk en de V.S. doen het reeds en met succes
Vandaag investeren om morgen de vruchten te plukken
Zoals Geoff Lewis, één van de partners van Founders Fund – een investeringsfonds in technologie – beaamt, is het momenteel het ideale moment om te investeren in Brazilië. Op voorwaarde dat men niet uitgaat van een onmiddellijke Return On Investment.
Via investeringsfondsen werd de laatste maanden reeds 25 miljard dollar geïnvesteerd in Brazilië en dit voornamelijk vanuit het buitenland. Braziliaanse bedrijven worden in een recordtempo overgenomen om drie verschillende redenen: de ideale timing, de voordelige wisselkoers en de minder veeleisende verkopers. Investeringen situeren zich voornamelijk in de sectoren van energie, infrastructuur, havens en luchthavens, onderwijs, gezondheid en immobiliën. Opvallend is dat het hier niet gaat om minoritaire participatiedeelnames, maar dat men de kans heeft om meerderheidsaandeelhouder te worden. Het is voor velen dan ook het uitgelezen moment om te investeren en om de vruchten te kunnen plukken wanneer de Braziliaanse economie opnieuw floreert. Enkele voorbeelden van landen die reeds aan dit zeil trekken zijn China in de hydro-elektrische sector, Italië in de wegeninfrastructuur en Frankrijk in de agroalimentaire sector en die van de grootschalige distributie.
Andere voorbeelden van investeringen kan men terugvinden in de havens van Santos en Maranhão. Daar wordt tussen 2016 en 2018 een investering van BRL 438 miljoen voorzien vanuit de private sector om de export van granen te ondersteunen. Ook in de alternatieven voor de overbevolkte havens in het zuidoosten wordt er geïnvesteerd. Het bedrijf Rumo Logística vernieuwt hun concessie in de haven van Santos en zal tot eind 2018 een bedrag van BRL 308 miljoen investeren om hun opslagcapaciteit van suiker en andere plantaardige producten te vergroten. De haven van Rotterdam wil dan weer investeren in de haven van Pecém (Ceará).
Volgens gegevens van de Braziliaanse Centrale Bank werd 2015 afgesloten met USD 75 miljard aan buitenlandse investeringen. De landen die het meeste investeren zijn onder andere Frankrijk, Nederland, Japan, Spanje, de Verenigde Staten en Italië.
Zoals Bill Bonner het hierboven al mooi verwoordde, een langetermijnperspectief is de sleutel tot succes en dit is momenteel zeker het geval in Brazilië. Daarnaast dwingt de huidige economische situatie ondernemers anders en creatiever te denken en zo nieuwe markten open te breken. Met de juiste visie en strategie blijft Brazilië het land van ontelbare opportuniteiten.