Als ondernemer kijken we steeds vaker ver buiten onze landsgrenzen. Maar hoe brengt u uw producten internationaal op de markt? Meer nog: hoe wendt u digitale hulpmiddelen aan om marktaandeel in het buitenland te veroveren?
In de reeks ‘Hoe moet ik mijn online aanwezigheid internationaal versterken?’ (zie deel 1, deel 2 en deel 3) gingen we reeds in op enkele algemene aspecten van uw digitale marketing. Nu gaan we dieper in op sociale media en hoe die uw online aanwezigheid versterken.
Sociale media worden een almaar belangrijker hulpmiddel om naambekendheid in het buitenland te verwerven. De drie klassieke kanalen zijn Facebook, Twitter en LinkedIn.
Met ongeveer 1,6 miljard actieve gebruikers is Facebook veruit de grootste. Hoewel Facebook niet voor elk bedrijf even relevant is, kan dit in een internationale context verschillend zijn. Het kan de perfecte manier zijn om uw buitenlands doelpubliek te bereiken, te triggeren en geboeid te houden zonder dat grote investeringen vereist zijn. Hoewel Facebook wereldwijd zeer populair is, hebben sommige landen hun eigen sociale netwerken, het blijft dus belangrijk om ook in uw digitale marketing uw doelmarkten gericht te benaderen en bij voorkeur in de lokale taal.
Twitter heeft in vergelijking met Facebook een kleiner bereik, maar het is wel een uitstekende manier om u als bedrijf te profileren. Deel met uw netwerk wat er momenteel reilt en zeilt binnen uw bedrijf: productlanceringen, verschijningen in de pers, beursdeelnames, etc. Probeer uw netwerk te verrijken met nuttige contacten in uw doellanden om deze vervolgens rechtstreeks aan te spreken, een gerichte tweet kan immers veel sneller opgepikt worden.
Anno 2016 is LinkedIn meer dan een tool voor HR-professionals. Zowel op persoonlijk als op bedrijfsvlak biedt LinkedIn mogelijkheden. Zo kunt u uw eigen netwerk uitbouwen en uw expertise delen via artikels. Voor B2B bedrijven is dit een goede manier om aan autoriteit binnen uw sector in te winnen. Ook zijn veel internationale groepen waarin nuttige informatie kan gepost worden. Hou er wel rekening mee dat LinkedIn niet in alle landen even populair is.
Wil u er echt uitspringen, probeer dan eens niet-conventionele netwerken. Voor B2C-bedrijven met een jong publiek als doelgroep is Snapchat bijvoorbeeld een vooruitstrevende optie.
Sociale media kanalen opzetten is één aspect, maar wees zich van zodra u actief bent op sociale media ervan bewust dat mensen via deze kanalen naar u kunnen komen met vragen of klachten. Follow up van de verschillende kanalen is daarom essentieel – bij voorkeur door een native speaker.
Uw aanwezigheid op sociale media mag echter geen vrijgeleide zijn om uw bedrijfswebsite niet te vertalen. Als niet-lokaal bedrijf moet u zich sowieso extra hard bewijzen. Soms botst u op wantrouwen – zeker onder consumenten. Zorg daarom voor een vertaling van uw bedrijfswebsite om het vertrouwen in uw merk op te bouwen. Een sterk sociaal mediabeleid zal uw (online) merk vervolgens alleen maar kracht bijzetten.
Meer weten? Neem dan zeker deel aan de volgende sessie van Export Breakfast op vrijdag 7 oktober te Aalter die volledig in het teken staat van digitale marketing bij internationalisering.